Quantcast
Browsing all 25 articles
Browse latest View live

Lomsdal-Visten

En varm sommerdag i juli hopper to turglade mennesker av bussen i Medby, øst for Brønnøysund i Nordland. Foran seg har de masser av tid og et av Norges vakreste naturområder. Lomsdal-Visten...

Vettakollen

Nordmarka er velsignet med mange flotte utsiktspunkter. Vettakollen er blant de bedre og er lett tilgjengelig. Enten du har lyst på en liten tur i skogen eller vil ha utsikt over Oslo er Vettakollen et...

Tordenvær

Det er lørdag morgen og lyset vekker meg litt tidligere enn hva jeg hadde tenkt. 07.42 står det på klokken. Greit nok, jeg er våken, da er det bare å stå opp. Ute henger tåka halvveis ned over nærmeste...

Holleia

Regnet banker mot frontruta på bilen i det vi svinger inn foran Vikersund stasjon. Vindusviskeren jobber hardt med å skuffe vannet unna, så vi blir sittende litt i bilen og vente. Ingen vits i å gå ut...

Skauleis til fjells

Klokken er 13 i det vi låser oss ut døra en lørdag formiddag i juli. Foran oss har vi 210 kilometer som skal tilbakelegges til fots, før vi når døra på hytta i Ål i Hallingdal. Denne sommeren skal vi...

Et spørsmål om ære

En blek påskesol titter gjennom det lette skydekket, i det vi hopper av bussen på Breistølen mellom Hemsedal og Lærdal. Planen er, i år som i fjor, å gå fra hytte til hytte til hytta i Skarvheimen. I...

Rømmesild og skitne bomber

I den første delen av påsken opprettholdt vi Norges ære som skinasjon, i det vi beseiret britene i et uhøytidlig race til Iungsdalshytta. Fra Iungsdalshytta går de fleste enten vestover til...

Clik here to view.

Vinteren slutter ikke ved påske

Det er sent på dagen idet vi forlater bilen. Vi spenner på oss skiene, tar på oss ryggsekkene og tråkker oppover det som er siste rest av en preparert skiløype. Vi er på vei til hytta. Foran oss har vi...

Lysakerelva

Lyst til å ta en langtur i skogen uten å forlate byen? Det er bare én av mange grunner til å ta turen langs Lysakerelva. 145 meter over havet ligger Bogstadvannet. Herfra er det ca. 8 kilometer til...

Langvassbrenna naturreservat

Ved en tilfeldighet kom jeg over en omtale av gammelskog på Krokskogen. I omtalen ble det Langvassbrenna naturreservat omtalt, et helt nyopprettet reservat beliggende i Jevnaker kommune i Oppland, helt...

Vidvangshøgda

Vidvangshøgda er en undervurdert perle helt sør på Krokskogen, lett tilgjengelig og med panoramautsikt over store deler av Østlandet. Klokken har blitt 12 innen vi tråkker avgårde fra parkeringsplassen...

Oppkuven med barn

Oppkuven er et av de mindre tilgjengelige stedene i Marka, og byr på urskog og fantastisk utsikt for den som tar turen. Men er det egentlig mulig å komme seg dit med små barn? Det er langt til...

Clik here to view.

Nordmarka på langs (på ski)

En søndag i januar hoppet jeg på skibussen til Mylla for å gå hjem. Planen var å finne noen av de mest bortgjemte og fineste løypene Marka har å by på. Som småbarnsfar er jeg vant med å stå opp...

Clik here to view.

Nordmarka på langs (på ski, igjen)

Når man først har fått smaken av skikkelig vinter og godt preparerte skuterløyper, er det ingen grunn til å ikke utnytte mulighetene til det fulle. Kalenderen viser mars. Vårmåneden. Men i begynnelsen...

Vårskitur på Krokskogen

Det er fortsatt skiføre i Marka. Det må utnyttes til det fulle, spesielt nå som dagene er lange og det er varmere i lufta. Så langt i vinter har jeg startet med å reise et sted, gjerne med skibussen,...

Oppkuven med pulk

Det er tre år siden jeg var på Oppkuven sist. Denne indrefileten i Marka som ligger så utilgjengelig til, i hvert fall når man er på tur med barn. Forrige gang syklet vi fra Damtjern og opp Nordre...

Stubdalsflaka

Når snøen for lengst har gått nede i byen, og folk flest har glemt hvor de pakket vekk skiene, er tiden da jeg liker meg best på ski. Tiden etter påske, men før sommeren, når det er plenty av...

Tordentur til Kollern

En torsdag tidlig i juni parkerer vi bilen ved Tverrsjøstallen nord i Nordmarka. Planen for dagen er Kollern, en topp i Marka de færreste har hørt om, men som flere burde besøke. I følge værvarselet...

Katnosa

Litt sent på ettermiddagen en dag i juli parkerer vi bilen ved Stryken og tar syklene av bilen. Ut av bilen velter to voksne, to barn, to sykkelvogner, fire soveposer, to ryggsekker, hjelmer, nister,...

En sommernatt på Krokskogen

Sent på dagen en sensommerdag i september sitter tre gamle venner på Gjøvikbanen. Axel og Martin treffer hverandre regelmessig, men tredjemann Trond er det minst syv år siden noen av oss har sett siden...

Browsing all 25 articles
Browse latest View live

Latest Images

Vimeo 10.7.0 by Vimeo.com, Inc.